Vad är Content Marketing?

Content Marketing är en strategisk marknadsföringsstrategi som går ut på att producera och distribuera värdefullt och relevant innehåll riktad mot en specifik publik med slutmålet att driva konversioner.

Vad är då värdefullt och relevant innehåll?

När man sysslar med content marketing är det viktigt att innehållet man distribuerar har ett klart syfte och ett mål.  Här är några olika typer av värdefullt innehåll;

  • Content som löser problem
    Så gott som alla vänder sig idag till internet när de har problem eller frågor kring diverse ämnen. Är du en skilsmässoadvokat? Du skulle i så fall kunna skapa värdefullt material kring den legala processen kring skilsmässor, vilket säkert många undrar över.  Säljer du bildäck? Lös läsarnas problem och frågor som berör bildäck. När du gör detta så händer följande;

    1. Läsaren blir medveten/påmind om att du existerar
    2. Genom att uppvisa din expertis inom ämnet skapar du auktoritet och förtroende
    3. Du har nu gett värde till kunden. Detta är viktigt då vi är alla programmerade att vilja ge tillbaka till dem som gett oss något

  • Content som engagerar
    Detta kan röra sig om t.ex. underhållande material förknippat med ditt varumärke som folk delar p.g.a. rent underhållningsvärde eller innehåll som väcker starka känslor och engagerar (tänk på t.ex. Amnestys videos). Ditt mål bör hela tiden att skapa så mycket engagemang som möjligt från kunderna och hitta en strategi som passar in på den verksamhet du är i och den uppfattning du vill skapa av ditt företag.

Är Content Marketing svaret på alla dina frågor?

Det är viktigt att inse att när folk söker efter information så är de inte nödvändigtvis redo att köpa något. Content marketing  fungerar dock exceptionellt väl som en första del i en strategisk försäljningstratt. Genom re-marketing, sökmotoroptimering och PPC kan man därefter på ett mycket kostnadseffektivt sätt se till att när läsarna väl är redo att köpa – så hamnar de hos din verksamhet.

Innehållsmarknadsföring kan alltså vara mycket lönsamt – men endast i kombination med andra marknadsföringskanaler. Vi skulle aldrig erbjuda våra tjänster till ett företag som endast vill använda sig av innehållsmarknadsföring, då vi helt enkelt vet att det inte kommer ge resultat.

Hur Content Marketing stärker andra marknadsföringskanaler

Innehållsmarknadsföring kan skapa mängder av engagemang på sociala medier och därmed öka dina möjligheter att interagera med kunderna.  Stark innehållsmarknadsföring gör även under för din sökmotoroptimering.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att utan innehållsmarknadsföring så är en SEO kampanj inte värd att satsa på. Genom att skapa högkvalitativt material kan man attrahera naturliga länkar samt publicera material med länkar på många av de starkaste webbsidorna, vilket gör underverk för ditt länkbygge (som är den absolut största faktorn om du vill synas i de organiska resultaten på Google).

En effektiv content marketing strategi kommer även öka medvetenheten och förtroendet för ert varumärke (brand building) och därmed hjälpa er få mer trafik och konversioner från samtliga andra kanaler.