HTTP vs HTTPS

Redan 2014 gick Google ut med informationen att ett byte från HTTP till HTTPS kommer att ge dig en mindre boost i sökmotorerna. Denna boost har hittills inte varit speciellt märkvärdig, men det är högst sannolikt att det kommer bli allt viktigare med tiden, med tanke på Googles fokus på säkra webbplatser.

Så vad är då skillnaden på HTTPS och HTTP? Varför föredrar Google det förstnämnda? Och vad är fördelarna med att byta? Läs vidare!

HTTP

HTTP står för ”Hypertext Transfer Protocol” och är ett system för att skicka och ta emot information på internet. HTTP är ett applikationsskikt, vilket innebär att dess fokus är på hur information presenteras till användaren, utan att ta hänsyn till hur informationen går från punkt A till punkt B.

HTTP tar även ingen hänsyn till föregående webbsessioner, vilket innebär att det finns mindre data att skicka, vilket i sin tur innebär bättre hastighet.

När är HTTP fördelaktigt?

HTTP används främst för att läsa html sidor, men det går även att använda för att komma åt andra resurser. HTTP har därför varit det traditionella valet för hemsidor som inte hanterar känslig information så som kreditkortsuppgifter.

 

HTTPS

HTTPS, eller ”secure HTTP”, utvecklades för att tillåta autentisering och säkra överföringar. Genom HTTPS kan utbyte av information på internet  göras säkert, för att förhindra obehörig åtkomst. HTTPS är i alla bemärkelser identiskt med HTTP, med ett undantag – det har ett extra lager av säkerhet.

HTTPS används tillsammans med ett annat protokoll, Secure Sockets Layer (SSL), för att överföra data på ett säkert sätt, och det är på grund av denna skillnad som Google föredrar HTTPS.

Man kan alltså säga att HTTPS erbjuder det bästa av två världar – Det lägger fokus på hur information presenteras till användare, samtidigt som det erbjuder ett extra lager av skydd för all information som utbyts.

HTTPS och Google

Det är knappast någon nyhet att Google föredrar pålitliga och säkra sajter, då Googles fokus alltid ligger på användarna. Därför belönar de sidor som gör användarupplevelsen så bra som möjligt och säkerheten är en stor del av detta. Användning av HTTPS skickar även en signal till Google att det är en seriös och säker sida, vilket belönas med en viss boost i sökresultaten.

Test har visat att HTTPS redan är en positiv rankningsfaktor. Google har även sagt att man sannolikt kommer att förstärka vikten av denna faktor för att skydda användarna. Vikten av HTTPS kommer därför troligen att göra en allt större skillnad med tiden.

Inte nog med att HTTPS är en rankningsfaktor, Google har även nyligen gått ut med informationen att man från och med januari 2017 ämnar införa tydliga varningar till användare av Google Chrome, när de surfar på sidor som inte använder HTTPS. Detta är en mycket stark anledning att flytta över från HTTP till HTTPS, om man inte redan har gjort det.

SEO Fördelar av att använda HTTPS

  1. Rankningsboost
    Som tidigare nämnt, Google har sagt att HTTPS är en positiv rankningsfaktor som troligen kommer att öka med tiden.
  2. Hänvisningsinformation
    Datatrafik som går genom en HTTPS sida sparas, till skillnad från HTTP. Vilket gör att du lättare kan se var datatrafiken kommer ifrån, istället för att den framstår som anonym ”direkt trafik”.
  3. Säkerhet och Datasekretess
    HTTPS ger din hemsida ett extra lager av skydd genom att:
  • Kryptera all kommunikation, t.ex. URL:s, vilket skyddar din surfhistorik och känslig information så som kreditkortsuppgifter.
  • Förhindrar obehörig åtkomst och manipulering av tredjepart.
  • Verifierar att servern kommunicerar med den rätta hemsidan.

Finns det några nackdelar med att byta till HTTPS ur ett SEO perspektiv?

Trots att många verkar vara rädda för att byta över från HTTP till HTTPS då alla deras länkar går till ”http” adressen, så finns det ingen anledning att oroa sig för ett byte. Google har under en längre tid försäkrat webbägarna att detta är säkert att göra. Våra egna test, samt flertalet andra test, har även visat på att detta stämmer. Det finns dock flera viktiga åtgärder att ta när du flyttar din sida till HTTPS.

Här är några av Googles rekommendationer när du flyttar över till HTTPS.

  1. Använd ett 2048-bit certifikat.
  2. Välj rätt certifikat.
  3. Se till att hela hemsidan är indexerbar.
  4. Omdirigera din trafik och sökmotorerna till din nya HTTPS address.
  5. Kontrollera att innehållet på din HTTP och HTTPS address är detsamma.
  6. Kontrollera att webbplatsen returnerar rätt HTTP-statuskod. Till exempel 200 OK för tillgängliga sidor, eller 404 / 410 för sidor som inte finns.

Några andra saker som bör noteras är att du kan notera en viss kortsiktig nedgång i rankningen när Google indexerar din nya sida på nytt. Detta är vanligtvis kortvarigt och din rankning kommer snart att börja klättra tillbaka. Notera att det kan ta längre för Google att indexera om större sidor. Förr snabbare indexering kan du begära indexering via Google Search Console när allt är klart. Ska du flytta en sida bör du dock läsa på om hur man flyttar en hemsida på bästa sätt(Google Guidelines), alternativt anställa någon med rätt expertis. En felaktigt gjord flytt kan leda till många problem och skada din rankning.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *