SEO
social media
ppc
sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Driv mängder av organisk trafik genom att ranka er i toppen av sökresultaten för de sökord som är relevanta för er verksamhet.

SMM

Vi hjälper er skapa effektiva kampanjer som driver trafik via social media, så som; Facebook, Twitter, Instagram med mera.

PPC

Skapa effektiva sponsrade kampanjer(Pay-Per-Click) på Google Adwords, Facebook och andra plattformar. Vi övervakar och optimerar kontinuerligt era kampanjer för att öka er avkastning.

Analytics

Lär känna era kunder genom att effektivt övervaka och analysera er trafik. Använd resultaten för att öka er konversion och intäkter.

Vår Process

SEO-Analysis

Analys

  • Partnerformulär
  • Google Analytics Genomgång
  • Branschundersökning
  • Nyckelordsundersökning
  • Konkurrensundersökning
  • Analys av Hemsida
SEO-planning

Planering

  • Definiering av Målgrupp
  • Nyckelordsplanering
  • Definiering av Marknadsstrategi
  • Content-Planering & Skapande
  • Uppbyggnad av Länkkalender
  • Upprättande av Reklamkampanjer
internetmarknadsföring

Initiell Fas

  • Optimering av Hemsida
  • Optimering av Reklamkampanjer
  • Trafikspårning
  • Löpande Content Skapande
  • Analysuppdateringar
  • Content-Publicering
  • Strategiskt Länkande
internetmarknadsföring

Tillväxt

  • SEO Content & Länkande
  • Social Media Aktivitet
  • E-Mail Marknadsföring
  • Retargeting-Kampanjer
  • Löpande Analys & Optimering
  • Pressmeddelanden
  • Rapportering
  • Analys & Konsultation

Internetmarknadsföring – Är det verkligen nödvändigt för småföretag?

Har du tillbringat mycket tid med lokala småföretagare, vare sig du har försökt driva dem som kunder eller arbetat som anställd hos dem, har du säkert hört någon variant av frasen ”vi behöver inte marknadsföring på nätet”.
Numera har de flesta sådana företagare åtminstone gjort medgivandet att skapa en webbplats, men hur är det när det kommer till att optimera den för sökmotorer? Och utforma den i linje med ett varumärke? Eller effektivt annonsera för att driva nya kunder? Samarbeta med kunder på sociala medier?

För den ”traditionella” företagsägaren, uppfattas dessa begrepp ofta som modenycker, eller slöseri på tid och resurser. För en professionell marknadsförare, verkar fördelarna däremot självklara. Var är då orsaken till denna uppenbara dissonans? Är marknadsföring på nätet verkligen nödvändigt för dagens traditionella småföretag, eller är det möjligt att överleva utan marknadsföring på internet?

Låt oss titta närmare på några av de vanligaste orsakerna till varför en traditionell företagsägaren skulle kunna tänkas förkasta marknadsföring på nätet som en nödvändighet. Det är så klart viktigt att inse att inte alla internet-ovilliga företagare har samma motiv eller åsikter. Vidare finns det ibland vissa legitima belägg för denna ovilja, medan andra motiv enkelt kan avfärdas med lite underlag.

Vanliga argument emot internetmarknadsföring

”Jag behöver inte fler kunder.” Detta är ett tämligen simpelt motiv och svårt att argumentera emot. Om du är nöjd med din befintliga kundbas och är inte intresserade av att växa, kommer jag inte att försöka avskräcka dig. Det är en god sits att sitta i, se bara till att du kan räkna med att behålla denna kundbas under en lång tid framöver.

”Alla mina kunder är offline kunder.” Detta är ett vanliga klagomål av företag som hittar sina kunder genom befintliga nätverk och partnerskap. Kan man locka kunder offline så är det givetvis kanon, men har man ingen internetmarknadsföring eller närvaro, så kommer det givetvis bara få kunder offline. Det sker nästan 5 miljarder sökningar på Google varje dag och det finns över 1 miljard aktiva Facebook-användare; tror du inte att i alla fall några av dessa användare kan tänkas vara intresserade av ditt företag?

”Internetmarknadsföring fungerar inte för mig.” Du kanske har provat marknadsföring innan och har sett liten eller ingen framgång, det betyder inte att marknadsföring på nätet inte fungerar, utan snarare att det fanns ett fel i utförande eller strategin. Detta kan även hända de bästa i branschens. Den mest lämpliga reaktionen på ett sådant misslyckande är att hitta identifiera problemet, göra förbättringar genom att t.ex. finna nya partners, driva nya kanaler, och öka kvaliteten av din annonsering på internet.

”Marknadsföring på internet är en modefluga.” Detta är vanligtvis riktat mot en särskild strategi, snarare än marknadsföring på nätet i allmänhet: SEO (sökmotoroptimering) och sociala medier är ofta sådana mål. Idag har dock båda dessa strategier funnits i över ett decennium, och traditionella företagare börjar ta dem mer på allvar. Jag har inga bevis för att de ska finnas kvar för evigt, men jag misstänker att de kommer att förändras snarare än att blekna bort. Hittills har de om något endast blivit allt mer viktiga sedan de uppkom.

”Det är för dyrt.” Detta är ett annat rimligt motiv, men kom ihåg, internetmarknadsföring bör ses som en investering, snarare än en kostnad. Om de utförs på rätt sätt, kommer du att se en långsiktig, positiv avkastning på investeringen, vilket innebär att du får tillbaka många gånger mer pengar än vad du spenderat. Den största fördelen med att göra affärer på nätet är att just marknadsföringen är många gånger billigare, och ger många gånger mer avkastning än traditionell marknadsföring.

”Jag förstår mig inte på det”. Bara för att du inte förstår det nu betyder det inte att du inte kan lära dig. Internet är en högst levande plats fullt med gemenskaper som vill och kan hjälpa dig att få en bättre insikt. Dessutom kan du ju alltid anlita en entreprenör eller byrå för att utforma, genomföra och hantera en kampanj för dig. De bör även kunna förklara för dig hur och varför de gör som de gör.

När jag nu har tagit upp ett antal poäng angående motviljan till marknadsföring på internet, skulle jag vilja ta upp några punkter om varför marknadsföring på nätet oftast borde betraktas som en nödvändighet.

#1. Kundernas förväntningar har förändrats

Idag har nästan varje svensk tillgång till och regelbundet använder internet. När vi hör talas om ett företag som kan tänkas vara av intresse, så är de flestas reaktion att genast leta upp deras webbplats eller profil på social media för att få veta mer.
Vi åker inte längre dit i person eller letar i telefonböcker. Konsumenterna söker dig som har en hemsida, om du inte har någon kan de tvivla på din legitimitet eller rent utav kasta dig som ett potentiellt alternativ helt och hållet. Att man ska kunna hitta ert företag på nätet är en minimum standard som dagens konsumenter förväntar sig att ni håller, så försök att i alla fall uppnå åtminstone det.

#2. Spela inte konkurrenterna i händerna

Bara för att du är ovillig att anta en internetmarknadsföringsstrategi betyder det inte att dina konkurrenter delar din ovilja. Med din frånvaro ger du dina konkurrenter en guldbiljett att erövra det digitala landskapet och stjäla dina potentiella kunder samt erbjuda ett bättre första intryck till alla som söker efter liknande företag i ditt område. För att göra saken värre, är varje dag de fortsätter att följa dessa strategier en ytterligare dag du har att ta ikapp.

#3. Häng med i tiden

Den sista poängen jag vill jag framföra gäller förändringstakten inom teknik-tillgänglighet, tack vare nätbutiker och tjänster, samt konsumentbeteenden. Stora genombrott inom teknik, såsom höghastighetsinternet och mobila enheter, gör oss alla varje dag mer och mer beroende av internet, och mindre beroende av fysiska strukturer. På grund av detta blir marknadsföring på internet allt viktigare. Tror du fortfarande inte att marknadsföring på internet är viktigt för din verksamhet idag, så är det möjligt att du har rätt, jag uppmanar dig dock att tänka ett steg längre; hur kommer det att se ut nästa år? Eller året därpå? När övergången blir en nödvändighet, vill du ligga tio steg framför dina konkurrenter, eller tio steg efter? Internetmarknadsföring är en långsiktig investering.

För att summera anser jag det vara inkorrekt att påstå att digital marknadsföring är absolut ”nödvändigt” för varje företag. Men om du inte ägnar sig åt någon form av marknadsföring på internet, så saboterar du utan tvekan din egen potential och bäddar eventuellt för framtida kollaps. Din verksamhet kan rulla på bra utan en webbplats eller någon annonsering online, men det betyder inte att det är bäst väg att gå. Utmana dina antaganden och förändras med tiden, oavsett vilken bransch du är i. Du kommer att tacka dig själv i ett senare skede.

Vi jobbar med små och stora klienter, lokalt så väl som internationellt.

Om du behöver hjälp med din internetmarknadsföring – vänligen fyll i vårat kontaktformulär för att komma igång!

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering i Göteborg?